Problem nietolerancji fruktozy

Ostatnio przeczytałam bardzo ciekawy artykuł w czasopiśmie specjalistycznym Food Forum odnośnie nietolerancji fruktozy. O nietolerancji laktozy czy glutenu można usłyszeć już praktycznie wszędzie. Natomiast problem jaki został przedstawiony przez autorkę artykułu jest dość rzadko poruszany, a szkoda bo jak się okazuje wiele osób może cierpieć na to schorzenie, a co gorsze nie mając o tym pojęcia.

https://pixabay.com/pl/mi%C3%B3d-sweet-syrop-organiczne-z%C5%82ota-1006972/


https://pixabay.com/pl/mi%C3%B3d-sweet-syrop-organiczne-z%C5%82ota-1006972/

Autorka zwraca uwagę, że osoby mające problemy z nietolerancją fruktozy nie są właściwie diagnozowane. W przypadku jeśli pacjent przychodzi z objawami gastrycznymi, wykonuje mu się szereg badań jednak jeśli żadne z nich nie wykaże nic niepokojącego to po prostu często lekarze określają taką chorobę czynnościowym zaburzeniem przewodu pokarmowego i na tym koniec. A czy diagnoza jest właściwa? Otóż często nie jest wcale to prawdą. Zgadza się, że nietolerancja fruktozy jest schorzeniem ciężko rozpoznawalnym, ale nie niemożliwym do zdiagnozowania.

Otóż w artykule można znaleźć informację, iż jedynym testem do zdiagnozowania zespołu zaburzonego wchłaniania węglowodanów w tym również fruktozy są testy przerostu mikroflory bakteryjnej.

Należy pamiętać, że nietolerancja fruktozy bardzo często idzie w parze z nietolerancją laktozy. Więc w przypadku drugiego typu schorzenia warto na wszelki wypadek zrobić test na fruktozę.

Powstały również zalecenia żywieniowe dla osób mających problemy z tolerancją fruktozy. Pacjenci leczeni są w dwóch fazach:

1. Faza eliminacji – pacjenci przez 2 tygodnie spożywali 5 g fruktozy na dobę. I po około od 2-6 tygodni odnotowywano poprawę funkcjonowania układu pokarmowego. Ta faza trwa do momentu aż praca układu trawienia się ustabilizuje.

2. Faza ponownego wprowadzenia – jest to faza, w której stopniowo zwiększa się ilość przyjmowanej fruktozy. Zatem podaje się jeden po drugim posiłek w każdym zwiększając zawartość tego cukru, aby dokładnie zbadać indywidualną tolerancję fruktozy przez pacjenta. Na ogół tolerancja jest w granicach 10-15 g na dobę.

Niskofruktozowe produkty przykłady:

Truskawki, mandarynki czy awokado, banany, pomarańcze. Z warzyw można wymienić buraki, pietruszkę, ziemniaki, dynie czy sałatę, marchew. Pieczywo żytnie, płatki owsiane. Mleko, ser jogurty.

No i wiedzieliście o tym?

Źródło:
1. Food-Forum, nr 3(9)/2015, artykuł Pauliny Smoczyńskiej „Nietolerancja fruktozy słabo rozpoznawalny problem”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>