Mus z mango i gruszki z mlekiem ryżowym

Dzisiaj propozycja na drugie śniadanie. Zabiorę Was do egzotycznej krainy gdzie spotkacie mango… kawałek dalej gruszki, a nawet mleko ryżowe. To teraz z tych wspaniałych produktów możecie wyczarować wyborny mus mango-gruszka z mlekiem ryżowym i płatkami kokosa. Zatem do dzieła!!!!

autor: Małgorzata Gryniuk

Składniki na 2 porcje – 312 kcal:

1. 120 g mleka ryżowego – 72 kcal,
2. 170 g gruszek – 92 kcal,
3. 180 g mango – 121 kcal,
4. 4 g płatków kokosa – 27 kcal.

Sposób przygotowania:

1. Mango i gruszki obrać ze skóry, pokroić w kawałki i wrzucić do blendera.
2. Dodać mleko, zmiksować.
3. Ozdobić płatkami kokosa.

Jedna porcja to jedynie 156 kcal w tym: 1 g białka, 2,5 g tłuszczu, 35 g węglowodanów.

SMACZNEGO!!!!

Fenkuł włoski i jego właściwości zdrowotne

Ostatnio przepis w roli głównej z fenkułem włoskim, a dzisiaj zajęłam się samym warzywem. Fenkuł włoski ma charakterystyczny bulwiasty kształt. Na górze bulwy wystają dwie lub więcej odnóg w kształcie różków. Z resztą co ja tu będę się rozpisywać spójrzcie sami na fotografię poniżej ona najlepiej odzwierciedli wygląd tego warzywa.

autor: Małgorzata Gryniuk

Należy on do roślin baldaszkowatych czyli selerowatych podobnie jak marchew czy pietruszka.

Fenkuł włoski znany był przez starożytnych Egipcjan i Rzymian oraz Hindusów.

Czy wiedzieliście, że koper był stosowany w medycynie ludowej do leczenia wielu schorzeń takich jak problemy przewodu pokarmowego, układu moczowego oraz oddechowego, a nawet hormonalnego. Posiada niezwykłe właściwości lecznicze. Naukowcy w swoich badaniach wspominają, iż za pomocą fenkułu można wyleczyć, albo wspomóc leczenie ponad 40 różnych dolegliwości. Zdziwieni? Ja również. Liczne badania naukowe wykazały, iż koper posiada wartościowe związki między innymi flawonoidy czy związki fenolowe.

Sproszkowany koper stosuje się również miejscowo jako okład po ukąszeniu węża.

Fenkuł włoski kiedyś nie był tak popularny szczególnie jeśli chodzi o potrawy. W dzisiejszych czasach nawet w Polsce zainteresowanie jego zastosowaniem w kuchni wzrasta. Jak widzicie nawet ja pokusiłam się o mały eksperyment kulinarny z fenkułem w roli głównej ;). Obecnie często jest składnikiem sałatek, przekąsek, dań duszonych i smażonych.

W rejonie Morza Śródziemnego ma głównie zastosowanie do leczenia kolek, skurczy jak również jest wykorzystywany jako środek przeciwzapalny i przeciwbólowy.

Właściwości zdrowotne:

1. Bogaty we flawonoidy – przeciwutleniacze.
2. Zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory, chorób sercowo-naczyniowych. Generalnie chorób wywoływanych przez stres.
3. Posiada właściwości przeciwbakteryjne, grzybicze i wirusowe.
4. Przy dolegliwościach oskrzelowych można skorzystać np.: z herbatki z nasion kopru.
5. Skuteczny przy zaburzeniach żołądkowo-jelitowych.
6. Zmniejsza wrażliwość na ból.
7. Ekstrakt z owocu wywołuje właściwości moczopędne.
8. Spożywanie wodnego ekstraktu powoduje zmniejszenie ciśnienia wewnątrzgałkowego, a więc jest przyjazny dla osób chorujących na jaskrę.
9. Niektóre wyniki badań wskazują, iż posiada działania chemoprewencyjne.
10. Właściwości przeciwgorączkowe.
11. Wspomaga działania przeciwmiażdżycowe.
12. Ekstrakt z kopru w zależności od stężenia posiada szereg działań farmakologicznych jak np.: działania przeciw alergiczne, przeciw wirusowe, przeciwzakrzepowe.
13. Badania wykazały również, iż olej z kopru włoskiego ma przede wszystkim właściwości przeciwbakteryjne i przeciwutleniające.
14. Zawiera witaminy A, E i K, C.
15. Bogaty w składniki mineralne: magnez, cynk, żelazo.

Liczę, iż każdy z Was dowiedział się czegoś nowego na temat fenkułu.

Pamiętajcie jednak, iż fenkuł może stanowić pomocniczy środek leczniczy, ale nigdy nie zastąpi leków jeśli jakieś przyjmujecie.

Źródło informacji:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4137549/

Fenkuł włoski z kurczakiem, porem i brązowym ryżem

Kochani dzisiaj proponuję fajny i szybki przepis na danie obiadowe. Potrzebujecie niewiele składników do jego przygotowania. Pyszny ryż brązowy z kurczakiem fenkułem włoskim, duszonym porem i kukurydzą. Danie jest jak zawsze zdrowe i fitowe ;) Nie będę dłużej zanudzać…przejdźmy do konkretów…

autor: Małgorzata Gryniuk

Składniki na 5 porcji – 1587 kcal:

1. 320 g piersi kurczaka – 317 kcal,
2. 200 g ryżu brązowego – 644 kcal,
3. 230 g cebuli – 69 kcal,
4. 215 g pora – 52 kcal,
5. 210 g fenkułu włoskiego – 65 kcal,
6. 170 g kukurydzy konserwowej – 175 kcal,
7. 30 g oleju rzepakowego – 265 kcal.

Sposób przygotowania:

1. Na patelni rozgrzać olej.
2. Dodać obraną i pokrojoną w dowolny sposób cebulę, fenkuł oraz pora.
3. Dodać kukurydzę, pokrojoną pierś kurczaka.
4. Doprawić do smaku. Ja standardowo: sól i chilli, ale Ty może masz własną ulubioną mieszankę przypraw ;)
5. Wszystko poddusić na patelni.
6. W garnczku zagotować wodę na ryż i wrzucić ryż – gotować zgodnie z informacją na opakowaniu.
7. Ryż po ugotowaniu dodać do podduszonego kurczaka i warzyw – wszystko wymieszać.

GOTOWE!!!!!SMACZNEGO!!!! A i to co najważniejsze oczywiście kaloryczność….

1 porcja dostarczy Tobie 317,4 kcal w tym: 19,6 g białka, 8,4 tłuszczu, 47,4 g węglowodanów.