Mąka potrafi mnie zaskoczyć

Dzisiaj mam ogromną chęć na jakieś placuszki, albo ciasto… a na pewno coś mącznego. Pomyślałam, że znajdę zamiennik zwyczajnej mąki pszennej bo tyle się mówi, że jest niezdrowa. Znałam różne rodzaje mąki orkiszową, razową, tortową, żytnią, mieszaną, kokosową, ale to co znalazłam w jednym ze sklepów internetowych z ekologiczną żywnością przerosło moje najśmielsze oczekiwania.

autor: Małgorzata Gryniuk

Wiedzieliście o istnieniu mąki:

1. Bananowej,
2. Kasztanowej,
3. Sojowa,
4. Ze słonecznika,
5. Z pestek dyni,
6. Z siemienia lnianego,
7. Z maranty trzcinowej,
8. Z ciecierzycy,
9. Z migdałów ziemnych.

Zaskoczeni? Również byłam zdziwiona.

No to przyjrzyjmy się każdej z nich.

1. Mąka bananowa – wytwarzana jest z odmiany bananów zwanej plantanami. Banany te nie mają słodkiego smaku jak te do których jesteśmy przyzwyczajeni. Mąkę można stosować do różnych wypieków: ciast, pieczywa, placuszków. 100 g mąki to 355 kcal w tym: 4 g białka, 80,6 g węglowodanów i tłuszczu oczywiście 0 g. Nie zawiera glutenu więc może być stosowana przez osoby, które mają alergie na gluten.

2. Mąka kasztanowa – produkowana jest z kasztanów jadalnych. Zawiera wiele cennych składników odżywczych i mineralnych takich jak: żelazo, błonnik czy witaminy z grupy B, bogata w potas i fosfor. 100 g mąki to 325 kcal w tym: 3,9 g białka, 64,1 g węglowodanów, 3 g tłuszczu. Nie zawiera glutenu. Wykorzystywana przede wszystkim do deserów. Posiada niesamowicie przyjemny orzechowy posmak.

3. Mąka sojowa – jak sama nazwa wskazuje powstaje z soi. To bogate źródło białka i innych składników odżywczych takich jak żelazo, wapń, witaminy z grupy B. Jak dla mnie dużym minusem jest zawartość tłuszczu bo to aż 20,9 g w 100 g produktu. Zatem osobiście wykluczam ten produkt z diety. 100 g produktu to 436 kcal w tym: 44,5 g białka, 12,5 g węglowodanów no i te tłuszcze…brr…Niby mała zawartość węglowodanów, ale ta ilość tłuszczu mnie przeraża.

4. Mąka ze słonecznika – wytwarzana z ziaren słonecznika, ale niestety za dużo informacji na jej temat nie można znaleźć być może dlatego, że jest mało popularna jak na razie. Bogata w cynk, żelazo, witaminy z grupy B, E. 100 g produktu to 229 kcal w tym: 22,5 g białka, 12,3 g węglowodanów, 10 g tłuszczu. I znowu dylemat…sporo tłuszczu, ale mniej niż w sojowej no i stosunkowo dużo białka przy niskiej zawartości węglowodanów. Stosowana raczej jako dodatek do potraw czy deserów.

5. Mąka z pestek dyni – wytwarzana z pestek dyni. Właściwości ma podobne jak pestki dyni: bogate w selen, cynk i magnez. 100 g produktu to 509 kcal w tym: 57,9 g białka, 7,6 g węglowodanów, 8,5 g tłuszczu no i bardzo duża zawartość błonnika bo aż 47,6 g. Stosowana do różnego rodzaju wypieków.

6. Mąka z siemienia lnianego – wytwarzana z lnu mąkę można stosować jako zamiennik do mąki pszennej. Tak samo jak bogate jest siemię lniane tak samo cenne wartości odżywcze ma mąka. Mąka bogata jest w błonnik, posiada działanie antyoksydacyjne. 100g produktu zawiera 323 kcal w tym: 40 g białka, 3,9 g węglowodanów, 8,8 g tłuszczu no i to co cenne to błonnik w 100 gramach aż 34 g.

7. Mąka z maranty trzcinowej – maranta trzcinowa można powiedzieć, że służy do zagęszczania potraw – tak jakby stanowi zamiennik dla naszej mąki ziemniaczanej. Oczywiście nie zawiera glutenu. Maranta korzystnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego. Może być stosowana we wszystkich daniach jako środek wiążący. 100 g produktu to 362 kcal w tym: 0,3 g białko, 88,2 g węglowodanów oraz 0,1 g tłuszczu.

8. Mąka z ciecierzycy – powstaje z ciecierzycy. Bogate źródło witamin z grupy B, potasu, żelaza i magnezu. Bogata w białko no i oczywiście jest to produkt bezglutenowy. Można z niej robić wspaniałe wypieki i wspaniałe dania. 100 g produktu to 364 kcal w tym: 19 g białka, 61 węglowodanów, 6 g tłuszczy oraz 17 g błonnika.

9. Mąka z migdałów ziemnych – bogata w błonnik, witaminy z grupy E, potas i magnez, fosfor. Świetnie się sprawdza jako dodatek do deserów, czy nawet śniadań takich jak jogurt z musli, można również posypać nią chleb z masłem. 100 g produktu to 59 g białka, 24 g węglowodanów i 8 g tłuszczu.

Liczę na to, iż ten artykuł będzie dla Was inspiracją do mącznych eksperymentów ;)