Malina moroszka i jej cudowne właściwości zdrowotne

W ostatnich latach coraz częściej spotykamy się z różnymi dziwnymi łączeniami, krzyżówkami owoców i warzyw. Zapewne każdy wie, że oprócz maliny zwyczajnej są dostępne na rynku malino-jeżyny….tak tak ja w sumie wczoraj się o tym dowiedziałam ;) ale czy znacie malinę moroszkę? Nie jest to żadna krzyżówka i istnieje od wieków lecz jest to roślina/owoc mało popularny i mało znany – stąd też postanowiłam się jej lepiej przyjrzeć….ciekawi? ja też :) Zatem startujemy…

źródło: https://pixabay.com/pl/cloudberry-bush-produkuje-jagody-2130046/

Malina moroszka zwana również maliną nordycką najbardziej popularna w Skandynawii i Rosji. W Polsce także dostępna np.: na terenie Karkonoszy czy Warmii i Mazur, ale na pewno nie w takich ilościach jak na ww. terenach. Generalnie roślina ta głównie lubi środowisko torfowiskowe. Początki maliny moroszki? – Pierwsze ślady wskazują na okolice Syberii.

Należy wspomnieć, iż ze względu na rzadkość występowania rośliny te na terenie Polski są pod ochroną. Zatem pamiętajcie, aby nie przyszły Wam do głowy żadne psikusy ;)

Nie jest to owoc, który podbija rynki, ponieważ w obrocie jest go stosunkowo niewiele.

Często wykorzystywany w postaci soków, dżemów, dodawany do herbaty, wykorzystywany do nalewek i likierów.

Jednak to co zawsze mnie najbardziej interesuje to właściwości zdrowotne – więc przejdziemy teraz do tematu najciekawszego.

Malina nordycka:

1. Wspomaga i chroni układ krążenia dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

2. Wzmacnia odporność organizmu dzięki dużej zawartości witaminy C oraz witaminy A co przekłada się na zmniejszenie podatności na infekcje. Chroni także nasz układ immunologiczny.

3. Chroni przed nowotworami dzięki zawartości kwasu elagowego, który jest silnym antyoksydantem.

4. Chroni organizm przed zachorowaniem na cukrzycę typu 2.

5. Dzięki zawartości błonnika poprawia prace naszego układu pokarmowego.

6. Spowalnia procesy starzenia.

7. Oczyszczają organizm z toksyn.

8. Bogata w witaminy z grupy B i E oraz wiele mikroelementów między innymi: fosfor, magnez – który korzystnie wpływa na pracę naszego serca, wapń – który ma ogromny wpływ na stan naszych kości.

9. Dzięki zawartości żelaza pomaga również w walce z niedokrwistością wynikającą z niedoborów tego mikroelementu.

Zatem Kochani mam nadzieję, że choć troszkę zainspirowałam Was do dalszego rozszerzania wiedzy na temat tej unikalnej rośliny.

Fit zielenina z suszonymi pomidorami

Kochani lato to czas, który kojarzy nam się z odpoczynkiem i słodkim leniuchowaniem, ale lato to równiez czas kiedy jeszcze bardziej dbamy o dobrą formę…plaża…piasek…morze…no i nasz wymarzony kostium, w którym wypadałoby dobrze wyglądać ;-) Dzisiaj szef kuchni poleca fit zieleninę z suszonymi pomidorami – u mnie jest to propozycja obiadowa – ale Wy możecie przygotować sobie tą sałatkę jako posiłek na inną porę dnia. U mnie jak zawsze przepisy są szybkie w wykonaniu ZACZYNAMY!!!

autor: Małgorzata Gryniuk

Składniki na 1 porcję sałatki – 334 kcal:

1. 50 g krakowskiej suchej drobiowej – 74 kcal,
2. 46 g Suszonych pomidorów z pestkami dyni w oleju z ziołami (Ole!) – 242 kcal,
3. 100 g dowolnej sałaty u mnie Mix sałat Freshline – 18 kcal.

Sposób przygotowania:

1. Do miski wsypujemy sałatę.
2. Dodajemy pokrojone w kostę suszone pomidory oraz wędlinę.
3. Dodajemy tak z 5 g (z 46 g) tego oleju z suszonych pomidorów. Zatem wtedy pamiętajcie, że suszonych pomidorów mamy 41 g bo 5 g to olej.
4. Wszystko mieszamy i GOTOWE!!!!

Jedna porcja to 334 kcal w tym: 16,4 g białka, 26,8 g tłuszczu, 6,7 g węglowodanów.

Zapraszam też do odwiedzenia portalu Kobiece Porady znjadziecie tu również fajne przepisy.